Concept op punt stellen

Uit de presentatie van mijn tussentijds resultaat en verdere besprekingen met mijn promotor, was gebleken dat ik de nadruk van mijn concept te hard had gelegd op bijzaken in plaats van me te focussen op de hoofdzaak: de beer tasting. Als gevolg heb ik wat meer onderzoek gedaan, en mijn functionele analyse nogmaals aangepast en uitgebreid op bepaalde vlakken.

Beer Tasting

Allereerst de hoofdzaak, de beer tasting heb ik verder uitgewerkt. Deze gaan nog zoals altijd gespeeld kunnen worden door middel van een zelf samengesteld pakket aangeleverd door boks, oftewel zelf gekozen bieren. Momenteel ben ik op 4 verschillende spellen gekomen. Het is mogelijk dat niet alle spelvormen in het prototypen uitgewerkt gaan worden.

Spel 1: Beer Flavour Identification Tasting Game

De bedoeling van dit spel is dat de deelnemers (minstens een groep van 3) een bier moeten proeven om achterna 3-5 verschillende smaken en aroma’s aan dat bier toe te kennen. De deelnemers gaan kunnen kiezen met de hulp van een soort beer flavour wheel. Wanneer het pakket geleverd is door boks, kan het spel echt bepalen wanneer de deelnemer juist of fout is. Want de bieren kunnen deze eigenschappen meekrijgen in code. Maar wanneer dit spel gespeeld wordt met zelf gekozen bieren, waar de smaken en aroma’s misschien niet in de app gekend zijn, gaat dit anders opgelost moeten worden. Hier kan men kijken hoeveel deelnemer een overlap in antwoorden hebben. Wanneer bijvoorbeeld speler 1 en speler 2 éénzelfde aroma hebben aangeduid krijgen deze elk 2 punten; wanneer alle deelnemers een aroma juist hebben krijgen ze elk 3 punten; wanneer alle deelnemers alle aroma’s en smaken gelijk hebben, krijgen ze elk 10 punten; …

CBW Flavour Wheel Mark Dredge

Spel  2: Beer Description Guessing Game

Bij dit kort spel waar minstens 2 speler bij nodig zijn, proeven al de deelnemers het gekozen aantal bieren. Deze bieren zijn genummerd. Wanneer al de bieren geproefd zijn, moeten al de deelnemers de smaken en aroma’s van een willekeurig bier (door de app bepaald) beschrijven. Wanneer dit gebeurd is, worden de beschrijvingen van de deelnemers onder elkaar gewisseld. Aan de hand van deze beschrijving die niet door hem geschreven is, moet de deelnemer bepalen over welk bier deze beschrijving het heeft. Kan deze het raden, krijgen ze alle 2 punten. De juiste verhouding wie wanneer hoeveel punten krijgt moet achterna nog bepaald worden.

Spel  3: Beer Ranking Game

In dit spel gaan de deelnemers de verschillende bieren ranken op verschillende criteria. Licht -> donker, licht -> zwaar bier, … Wanneer dit spel met 4 mensen of meer wordt gespeeld, worden deze onderverdeeld in teams. Dit zodat er onderling gediscussieerd kan worden, om de diepgang van het spel te vergroten.

Spel 4: ID Your Favourite Beer

Bij dit spel moeten er minstens 2 spelers zijn. Hier gaat de ene speler bepalen welke bieren de andere moet proeven. Achterna gaat de speler die de bieren proeft, moeten zeggen over welke bieren het gaat. Hier kunnen ook verschillende moeilijkheidsgraden in geïmplementeerd worden zoals dat de speler kan kiezen uit meer namen dan er bieren zijn, …

Ook gaat dit spel moeilijker en uitdagender zijn wanneer de speler bieren kiest die lijkend op elkaar zijn. Bv: Stella – Cristal – Jupiler – …

Informatie

De informatie over alles van bier gaat ook iets beperkt worden. Als alles over de historie etc. wordt weergegeven gaat de app te groot en te veel informatie bevatten die uiteindelijk niet nodig is voor het kerndoel van de app. Wat ik zeker wel in deze sectie tot in detail bespreken, zijn de verschillende soorten bieren, handige hulpmiddelen zoals ‘ The Beer Falvour Wheel’ …

Ratings

Aangezien ratings of een algemene score van bier wel handig kan zijn om te lezen zou ik dit willen toepassen in mijn concept als extra waarde. Maar dit gaat alweer beperkt worden, dit omdat er al andere apps (Untappd…) bestaand die dit op een betere en meer uitgebreide manier doen. Ratings maken, ga ik waarschijnlijk niet implementeren in BOKs.

Andere 

Zoals in de eerdere functionele analyse werden ook nog lijsten, badges en bier van de week beschrijven, deze blijven gewoon hetzelfde. Voor de complexiteit van het project niet nog groter te maken dan het al is, heb ik besloten om de augmented reality te laten vallen.

Author: Jente Swinnen

Ik ben een 20-jarige student die multimedia en communicatietechnologie studeert op de Erasmushogeschool in Brussel.

Leave a Reply

